fietstip homepage

de handigste fietstips

Uit diverse onderzoeken en statistieken blijkt dat er steeds meer ouderen betrokken zijn bij fiets ongelukken en zelfs overlijden op de fiets.
In sommige onderzoeken blijkt dat 75 % van alle fietsdoden 60 jaar is of ouder.
Ben je 80 jaar of ouder, dan is het risico op overlijden zelfs 50 keer hoger dan een fietser van 60 jaar of jonger.
Dit komt doordat o.a. de spierkracht na 55 jaar afneemt.

Hoe komt het nu dat ouderen meer ongelukken krijgen op de fiets ?
1. steeds meer ouderen voelen zich jonger, en blijven mede door een E-bike langer sporten en bewegen.
2. ze rijden te vaak links op de verkeerde weghelft.
3. ze denken alleen op de wereld te zijn.
4. ze horen een stuk minder
5. ze schrikken van een fietsbel, waardoor ze soms gaan slingeren.
6. mogelijk zien ze minder gevaar.


Dit lijkt allemaal erg negatief, maar is puur gebaseerd op jarenlange ervaring.
Want je wilt als fietser een ouder (echtpaar) inhalen.

Meestal rijden ze al over de volledige weg (fietspad of normale autoweg).
Vaak rijd de vrouw rechts en de man over de helft aan de linker kant van de weg, of links van de stippellijn die de weghelft markeert.

Artikelen over ouderen met E-bikes of senioren die steeds vaker fiets ongelukken krijgen:

2024 Vooral oudere fietsers, vaak met een e-bike, lopen risico om te overlijden.

2023 fietsende 75-plussers vaker slachtoffer. verkeersdoden in 2022 stijgt (na jarenlange stabilitsatie).

2023 Meer oudere fietsers overleden in verkeer in 2022

2018 Steeds meer slachtoffers onder oudere fietsers

Feit of fabel: 55-plussers lopen meer risico op een fietsongeval



Enkele voorbeelden van recente foto's van mei 2023;

man en vrouw fietsen bij eibergen

man en vrouw fietsen bij Kruisland

18-4-2023 Meeste verkeersdoden sinds 2008, vooral toename onder 75-plussers

Niet eerder kwamen zoveel fietsers om in het verkeer, vooral veel slachtoffers onder ouderen

2020 Weer meer verongelukte fietsers in 2020, hoe komt dat?



9-11-2020 Ouderen verongelukken vaker op de fiets

De kans dat je als 80-plusser om het leven komt bij een fietsongeluk is toegenomen: van 12 % in 2000 tot 27 % in 2019.

Mogelijke oplossing(en) ter voorkoming van ernstige fietsongelukken of zelfs dodelijk gevallen op de fiets zijn o.a.:

1. bescherm jezelf; Onderzoek laat zien dat een fietshelm de kans op hersenletsel met meer dan 35 % verlaagt.
    De kans op hoofdletsel wordt 62 procent lager.
2. ga niet te snel (of maximaal), dus geen 25 km/uur maar iets rustiger.
3. geef goed en duidelijk richting aan op kruisingen en rotondes.
4. kijk goed naar de verkeerssituatie.
5. zorg altijd dat je een voet aan de grond kunt zetten of veilig kunt afstappen (zadel niet te hoog zetten !)

ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Hersenstichting organiseerden op 19 april 2023 de Dag van de Fietshelm.
Een fietshelm voorkomt o.a. hoofd- en hersenletsel en zelfs dodelijk letsel.

Maar dan moet die fietshelm wel goed passen; hoe pas je een fietshelm;
Zet de fietshelm op je hoofd,
maak de bandjes niet vast,
buig voorover en zorg dat je fietshelm dichter bij de grond is dan je hoofd (je staat onderste boven).

Blijft de fietshelm hangen op je hoofd zonder de beugel, dan zit hij goed / stevig op je hoofd.
Valt de fietshelm op de grond, hij is te groot of niet goed 'aangetrokken' om je hoofd heen.
probeer dan de 'spanbanden' te verkleinen of koop een kleinere fietshelm.


Steeds meer ongelukken met ouderen op E-bike of senioren op ebikes.

Wat zijn mogelijk oorzaken van (dodelijke) ongelukken met senioren op een e-bike ?

1. weinig tot geen fiets ervaring ?
2. minder stuurvast.
3. minder flexibel, achterom kijken door stijfheid in nek / rug kan worden voorkomen door het monteren van een spiegel.
4. broze botten, vallen is vaak iets breken.
5. minder bekend met verkeersregels, zoals rechts heeft voorrang.
    Fietser heeft voorrang op auto, wanneer fiets op voorrangsweg rijd.
6. rotondes zijn zeer onduidelijk; soms wel parallel lopend fietspad voorrang, soms alleen autos voorrang op rotonde.
7. doofheid of slechthorend, waardoor geen fietsbel of auto of brommer wordt gehoord.
8. snelle E-bikes of fatbikes zijn veel sneller dan veel andere fietsers.
9. minder snel reactie vermogen.
10. minder oplettend.


fietstip .nl




fietstip homepage